Levyn huumaavuus
9.5
Julkaisuvuosi: 2011
Ensikosketus: 2011
Helmeilevimmät biisit: Too Little, Too Late, The Door, Release, Before After
Löytyykö levyhyllystä: "Kyllä" (julkaistu vain digitaalisena)
Tuottaja-muusikko Jarno-Erik Faarinen eli Fotoshop julkaisi ensimmäiset biisinsä vajaat kolme vuotta sitten. Useita työtunteja ja yhtä EP'tä myöhemmin, puolisentoista viikkoa sitten, saatiin ilmoille ensimmäinen omakustanteinen täyspitkä (löytyy muuten bandcampista). Jo pelkästään Lifeformsin kansi tuo mieleeni syystä tai toisesta Leftfieldin, Massive Attackin ja Sneaker Pimpsin, eikä visuaalisuuden kanssa yksiin menevä sisältökään mainituista kauas jää, vaikka onkin huomattavasti leijuvampi.
Toistan itseäni, mutta: levyn soundi on samaan aikaan tuore ja ajaton. Syntikoita on käytetty huolella hyväksi, mutta bassot eivät jyrää yli, eikä kokonaiskuva ole tukkoinen. Univerhon takaa tuleva laulu täydentää fiilistä huurteisista maisemista tai vaihtoehtoisesti riippukeinusta ja kannullisesta tuoretta limonadia.
Lienee vastuutonta kutsua Fotoshopia Suomen M83'ksi (pahus, muistin tämän kirjoitettuani, että samaa ovat toistelleet muutkin, sorry), mutta teen sen silti. Jos verrataan ranskalaispoppareiden aiemmin tänä vuonna ilmestyneeseen lättyyn, on Lifeforms huomattavasti ehjempi. Äänet soljuvat tasaisena mattona, ja vaikka atmosfääri on sama raidasta toiseen, eivät kappaleet ole toistensa toisintoja. Mitään ei ole pitkitetty, mutta ei toisaalta pätkäistykään ennenaikaisesti. Eniten säväyttävät vaihtuvat päivä päivältä - Release on kuitenkin säilynyt lempparina jo pitkään. The Doorin tahdissa tekee mieli hieman jorata, My Own Tree johtaa ainoana instrumentaalina kepeän sillan yli kohti viimeistä, korviin ujeltamaan jäävää Before Afteria. En tiedä, miten levyn huumaavuutta kuvaava luku muuttuu ajan saatossa (tippuuko alaspäin vai nouseeko peräti kymppiin?), mutta tähän blogiin valitsemieni levyjen keskiarvo taitaa olla yhdeksikön paikkeilla. Ei hätää, ensi viikolla lupaan valita jotain huonohkoa. Mutta vielä en halua.
Kohta on muutenkin se aika, kun pitää valita kymmenisen kappaletta vuoden 2011 parhaita albumeja. Tehtävä on vaikeampi kuin koskaan, mutta jotain kielii se, että vähintään puolet tulee olemaan kotimaisia julkaisuja. Ja Fotoshopin debyytti on vahvasti yksi niistä.