Vuosi on vaihtunut ja Levy päivässä
on saanut uuden kirjoittajan... minusta. En ole popkulttuuriaddikti
tai hurahtanut levyihin. Pidän musiikista ideatasolla. En ole
mieltynyt eri kulttuuripiirien välille vedettyihin rajoihin.
Kulttuuri itsessään on tarpeeksi keinotekoista. Sen jakaminen
vaikkapa korkea- tai populaarikulttuuriin vielä keinotekoisempaa.
Pidän musiikista ja elokuvista, lukemisesta ja ruoasta.
Yksinkertaisista asioista. Kirjoitan toista musiikkiblogia erittäin
epäsäännöllisesti: Gramofoniappelsiini. Sen lisäksi minulla on ollut seuraava elokuvablogi: Valoa kankaalla.
Pruut Prööt
Julkaisuvuosi: 2012
Ensikosketus: Julkaisupäivä, joulukuu
2012
Helmeilevimmät biisit: -
Löytyykö levyhyllystä: Ei
Levyn huumaavuus
9.0
Yleisin klisee kokeilevaa musiikkia
käsittelevässä pop-kritiikissä on ”levy vaatii kuulijalta
paljon”. Se tarkoittaa sitä, että kirjoittajalla on itsellään
vaikeuksia musiikin kanssa tai että hänellä on otsaa pohtia kuinka
vaikeaa muiden on ymmärtää musiikkia. Se kielii vierauden
tunteesta. Tosiasiassa keskinkertaisuus vaatii kuulijaltaan paljon,
seikkailunhaluisuus ei. Olemme niin tottuneita keskinkertaisuuteen
ettemme tajua kuinka verottavaa se on. Todellisuudessa avantgarde
vaatii vain lapsen hymyn.
Kun avantgardisti tulee mukaan
pop-musiikkiin, kritiikin kliseiden toistelu kasvaa potenssiin tuhat,
vaikka kyse olisi vain klassisen musiikin totutuista piirteistä.
Myös Scott Walkerin uusin levy, Bish Bosch, on kokenut saman
kohtalon. Bish Bosch on kolea levy, joka ei anna kivoja melodioita,
houkuttele nyökyttelemään mukanaan tai tee mitään muutakaan
minkä oletetaan olevan popin perusolemukseen kuuluvaa.
Avantgarde populaarimusiikissa on terve
muistutus popkultturisteille siitä, että on muutakin kuin simppeli
kertakäyttöisyys. Valitettavasti tämä muistutus tulee usein
ymmärretyksi viestinä avaruudesta, eksentrikon päiväunena.
Erityisesti näin on, jos avantgardisti on ollut ennen popin piirissä
mestariksi mielletty. Tällöin katsotaan hänen taiteensa perustan
muuttuneen täysin.
Sekään ei ole totta. Walkerin albumit
ovat noudattaneet erittäin loogista linjaa. Bish Bosch on viimeinen
osa trilogiassa, jonka osista Tilt (1995) otti vaikutteita
industriaalista ollen kuitenkin jatke sille mihin Climate of Hunter
(1984) jäi. The Drift (2006) taas ei ollut riippuvainen
konekolinasta, vaan teki siitä ämmänsä. Bish Bosch on vuorostaan
irtautuminen näistä alistussuhteista. Se että se lasketaan
kuuluvaksi populaarimusiikkiin johtuu kategorisoinnin
(inhimillisestä) tarpeesta. Äkkiä pinnan alta pulpahtaa esiin
jotain metallimusiikkiin tai sambaan vivahtavaa. Niistä ei
kuitenkaan koskaan tule teemoja, johtotähtiä tai riffejä. Kaikki
myönnytyksiltä aluksi tuntuvat hetket käyvät paikalla vain
muistuttamassa poissaolostaan. Kappale Corps de Blah kuulostaa
ikkunanpesulta, pieruilta ja Robert Frippin sydänkohtaukselta eikä
joltain genreltä.
Filmin puolella Leos Caraxin elokuva
Holy Motors tekee samaa kuin tämä levy. Kummassakin on vanhaa
uudeksi luova, harkittu, orkestroitu tyyli, jonka hengestä muidenkin
sietää ottaa oppia. Walker rakentaa levyissään tutuista
aineksista yllättävän kokonaiskuvan. En väitä mitään niin
utopistista, että musiikin tulevaisuus olisi tässä. Sen sijaan
sanon, että se voisi olla tässä, jos sen sallittaisiin tästä
kehittyä.
Bish Bosch on brutaali sinfonia. Se
alkaa primitiivisellä kolinalla 'See You Don't Bump His Head' jossa
on raakaa shamanismia. Albumissa on hyvin alkeellista huumoria.
Lauseita kuten: ”If shit were music, you'd be a brass band.”
Siinä on joka suuntaan pursuileva, yli 20 minuuttia pitkä kappale
SDSS1416+13B (Zercon, The Flagpole Sitter), jonka ymmärtävät
huumoriksi toivoakseni kaikki. Yhtä hyvin levyn nimi voisi olla
vaikka Pruut Prööt. Se on näitä harvoja taideteoksia: Se pyyhkii
konventioilla perseensä. Se on paluu alkulähteille (musiikin,
lapsuuden, ihmisen...) ja siksi erittäin sovelias lopetus
trilogialle. Miksei koko uralle.
Syy Bish Boschin vierastamiselle onkin
se, että se edustaa lapsuuden vapautta. Vapauttahan ihmiset eniten
pelkäävät.