#241 Wake Up!

Tervetuloa herätysjuhlille!

Julkaisuvuosi: 1995
Ensikosketus: Hyvin kauan sitten
Helmeilevimmät biisit: Fairfax Scene, Reaching out from Here, Wilder
Löytyykö levyhyllystä: Kyllä

Levyn huumaavuus
8,1


Rate Your Musicissa lueskelen mieluiten arvioita, joissa ruoditaan levyjä biisi kerrallaan. Vaikka tämä ei teekään oikeutta albumille taiteenlajina (kyllähän hyvä levy on rutkasti enemmän kuin osiensa summa), ajattelin testata samaa tässä ja nyt. Koittakaa jaksaa, kirjoituksesta tullee pitkähkö.

The Boo Radleys aloitti uransa kenkiintuijottelelijoina, mutta vuonna 1995, brittipopin myydessä kuin Oltermanni ja Ruispalat, myös The Boo Radleys sai osansa menestyksestä melodisella, kevyen psykedelisellä ja laadukkaan poppaavalla Wake Up! -levyllään. Tämä nuoruuden suuri suosikkini on ollut autossa työmatkamusiikkina muutaman päivän. Levyn avaus (ja suurin hitti) Wake Up Boo! onnistuu samanaikaisesti sekä hymyilyttämään että vallan kamalasti ahdistamaan sateisina ja pimeinä marraskuun aamuina. Rivakan temmon, kivan kitarasoundin ja mahtavan c-osan vuoksi biisiä ei pysty vihaamaan, vaikka positivisuutta onkin annosteltu kauhakuormaajalla ja vaikka torviosasto vie biisin aika viihteellisiin tunnelmiin.

Seuraavan biisin kohdalla (Fairfax Scene – mikä ihana kappale!) olen jo iloinen siitä, että minulla ylipäänsä on työpaikka, jonne aamuisin mennä (ei mikään itsestäänselvyys humanistille!) ja että asiat ovat muutenkin tolallaan. ”Oh come on listen to me, I can’t complain I got it easy. I’ve got everything I thought i always wanted.”

Wake Up Boo!:n tavoin It’s Lulu on myös kovasti hitikäs. Biisiä rasittavat samat vaivat kuin Wake Up Boo!:takin, mutta samat ominaisuudet myös tekevät biisistä kivahkon rallattelun. Tyystin muuta on levyn neljäs biisi, Joel, joka on erinomainen esimerkki siitä, että The Boo Radleys ei tee edes hittilevyä helpoimman kautta. Reilussa kuudessa minuutissa ehditään aloitella rauhallisesti Paul McCartneyn The Beatles-biisien hengessä, upottautua groovaavaan meluun ja noin kolmen ja puolen minuutin kohdalla porskutella hetkeksi takaisin pinnalle koukukkaalla laulumelodialla, minkä jälkeen onkin hyvä ambientkelluskella lähtöpisteen kautta maaliin.

Find the Answer Within -kipaletta eivät pysty pilaamaan edes torvipörähtelyt, sillä biisissä on hienoa rumpalointia, mahtavaa kitaransoittoa, upea kertosäe, mainio kertosäettä edeltävä mikälie (pre-chorus kait) ja sopivan löydä c-osa. Noin sitä pittää!

Reaching out from Here on puolestaan albumin hienoin biisi. Melankolinen slovari, jossa on kertosäe, jonka vuoksi Gallagherin veljekset olisivat vaikka loikanneet ManUn joukkoihin sekä c-osa ja kitarasoolo, joista tulee mieleen Neil Young hyvänä päivänä. Eikä biisissä ole kerrassaan mitään ärsyttävää! Kolme minuuttia silkkaa poptäydellisyyttä.

Martin, Doom It’s Seven O’Clock piinaa ensimmäiset noin 40 sekuntia herätyskellon äänillä (tässä vaiheessa levyä olen yleensä jo kotimatkalla, muuten lätty lentäisi ulos Rellun ikkunasta), mutta käynnistyttyään paljastuu mainion häröileväksi popbiisiksi, jota rasittaa se, että mieleen tulee Brainpool, ruotsalainen kakkosdivaritason voimapopbändi, jota nuoruudessani kuuntelin samaan aikaan kuin Wake Up!ia.

Stuck on Amber puolestaan on noin puoli minuuttia huuliharppua ja huohotusta, kunnes biisi heittäytyy pavementiksi noin pari vuotta aiemmin, kuin Blur keksi kokeilla samaa temppua. Valitettavasti The Boo Radleys on liiankin kunnianhimoinen poppoo, sillä loppupaisuttelun jouset saavat bändin kuulostamaan noin tusinalta itseään huonommalta bändiltä, jotka brittipoppäissään yrittivät kuulostaa majesteettiselta.

Kahdeksan erinomaisen mutta venkoilevan biisin jälkeen alan tavallisesti vähän väsyä, eikä Charles Bukowski Is Dead auta lainkaan. Asiat eivät ole hyvällä mallilla, jos hassuttelu naurattaa enemmän laulajaa kuin kuulijaa. Toki alle kolmen minuutin biisi ehtii lipsahtaa hupsuttelusta happotripiksi - eihän tämä muuten olisi Boo Radleys -levy! Bukowski-biisi seuraava 4am Conversation ei musiikkiesityksenä ole ikimuistoinen, mutta on se kuitenkin sen verran rauhallinen ja kaunis kappale, että edellisen biisin aiheuttama tympääntyneisyys laantuu. 

Yhdestoista raita, Twinside, on yksi levyn monista hienoista ja hitikkäistä joskin hivenen paisuneista popbiiseistä, mutta vielä parempaa on tulossa: Yesterday-pianolla starttaava Wilder on The Beatlesia, kaunista ja upea päätös vaiheikkaalle albumille. Noin kymmenen vuotta sitten Robbie Williams myi Wilderin kaltaisilla mutta huonommilla slovareilla enemmän levyjä kuin ihmisjärki kykenee ymmärtämään.

Wake Up!:in jälkeen The Boo Radleys päätti julkaista kaupallisen itsemurhan, joka valitettavasti onnistui yli kaikkien odotusten. C’mon Kids oli kaupallisesti valtava floppi, mutta musiikillisesti laadukas, mielenkiintoinen ja meluisa vastinpari hittilevylle. Suosittelen tutustumaan molempiin. Ainakaan rahasta urakka ei jää kiinni, sillä molemmat levyt maksavat huuto.netissä kolikon tai pari.

Posted in , , . Bookmark the permalink. RSS feed for this post.

Leave a Reply

Haku

Swedish Greys - a WordPress theme from Nordic Themepark. Converted by LiteThemes.com.