Popkoukkuja ja haikeutta
Julkaisuvuosi: 2013
Ensikosketus: 2013
Helmeilevimmät biisit: Slip Away, Waiting for Our Time to Come
Löytyykö levyhyllystä: Spotify, yms.
Levyn huumaavuus
7.8
Parin viikon sisään kolme
suomalaista englanniksi laulavaa naisartistia ovat julkaisseet
varsin kiinnostavat ja onnistuneet levyt; niin Astrid Swanin,
Pintandwefallissa nimimerkillä Cute Pint esiintyvän Ringa Mannerin
eli The Hearingin kuin ainakin minulle ennestään tuntemattoman Kati Salon levyt ovat tutustumisen arvoisia.
Nyt en kuitenkaan käsittele kyseisiä
levyjä, vaan siirrän huomioni mainitsemani kolmikon ruotsalaiseen
kollegaan Lisa Miskovskyyn, joka on myös tehnyt onnistuneen levyn. Tosin kun
suomalaisen kolmikon musiikin voi luokitella tavalla tai toisella
indieksi, niin Miskovskyn – jonka
äiti on muuten suomalainen – singer-songwriter
pop on huomattavasti kaupallisemman, tai
ainakin ruotsalaiseen tyyliin ”tuotetumman”, kuuloista. Tämä ei
ole kuitenkaan Miskovskyn kohdalla huono asia; Umeån kappaleet ovat
hyvällä maulla toteutettuja ja niistä löytyy aitoa tunnetta.
Umeå
on raikas poplevy, jolla on melodisia, tarttuvia ja energiaa antavia
lauluja. Teksteissä on läsnä haikeutta, ja Miskovskyn laulusta
välittyy myös surun tunteita, mutta kappaleiden popkoukut ja levyn
kevyt ja ilmava äänimaailma tekevät surusta ja haikeudestakin
kaunista. Kappaleiden kesken on myös sopivasti vaihtelua; osa
biiseistä on elektronisemmin toteutettuja, kun taas muutama on
lähempänä folkahtavaa poppia. Parhaiten mieleen on tarttunut
Roxettesta muistuttava Waiting for Our Time to Come, mutta melkein
jokainen levyn kappaleista on niin melodioiltaan, teksteiltään kuin
toteutukseltaan hyvin onnistunut. Ainoastaan I Am I, joka on varmasti
tarkoitettu kunnianosoitukseksi rockin legendoille ja musiikin voimalle, tuntuu hieman
namedroppailulta – David Bowie ja Kurt Cobain ainakin mainitaan.
Umeålla Miskovsky kuitenkin osoittaa, että hieman aikuisempaankin
makuun sopiva pop voi olla aidosti kiinnostavaa.
Umeåsta on julkaistu videobiisikin, Coming on Strong, mutta sen C-osa on koko levyn heikointa antia, joten alla on Miskovskyn esiintyminen vuoden 2012 Melodifestivalenin – Ruotsin euroviisukarsinnat – finaalissa kappaleella Why Start a Fire, joka löytyy myös Umeålta: